Ät frukt på jobbet och skydda dig mot solen

Sola rätt och ät frukt! Frukt på jobbet skyddar mot solen.

Hudcancer är den cancer som ökar snabbast i Sverige! Nu när det är sommar så gäller det att inte bränna sig! Känner du till att frukt, bär och grönsaker hjälper kroppen att skydda mot UV-strålning! Fruitify har vår variant av fruktkorg, fruktfat som hjälper er att få i er frukter. Lägg grunden till en bra och ofarlig solbränna genom frukt på jobbet!

Sola smart och ät frukt och bär!

Hudcancer är den cancer som ökar snabbast i Sverige och orsakas av solens UV-strålar som ger skador i huden. Var noga med att skydda dig från solens farliga strålar i sommar! Välj ett skydd mot både UVA- och UVB-strålning. Bästa solskyddet är kläder och skugga men det är också viktigt att använda solkräm. Se till att smörj in ordentligt och ofta, helst på torr hud. Tänk på att det finns bäst före datum på solskyddskrämer!

Hälsotips:

  • Solen är som starkast mitt på dagen mellan 11-15, då kan det vara bra att undvika att vistas i solen.
  • Vänj dig sakta vid solen och undvik att bränna dig.
  • Solkräm med kemiskt skydd kan lagras i kroppen och är dessutom ingen höjdare för miljön. Kemiskt skydd rekommenderas inte till barn då barnen har svårare för att bryta ner kemikalierna.
  • Använd solskyddskläder på barnen.
  • Kontrollera födelsemärken och andra hudförändringar regelbundet.  
  • Frossa i frukt, bär och grönsaker! Fruitify erbjuder vår sort av fruktkorg, vilket är fruktfat som hjälper er att få i er frukter för såväl solskydd som annat. ;)

De skadliga UV-strålarna från solen bildar fria radikaler och oxidativ stress i vår kropp. Detta påverkar cellerna och vävnaderna i huden och bidrar till att påskynda hudens åldrande, genom att försvaga hudens styrka och elasticitet. Ämnen som ger frukt, bär och grönsaker sina fina färger är antioxidanter som skyddar mot fria radikaler och oxidation. Antioxidanter hjälper till att stoppa de fria radikalerna genom att neutralisera dem. Antioxidanter som skyddar mot UV-strålning och blockerar enzymer och bryter ner kollagen och elastin:

  • Sulfider och flavonoider finner man i det vita färgämnet. Ingår i lök och vitlök. (Flavonoider är egentligen ett samlingsnamn för olika ämnen i frukt, bär och grönsaker.)
  • Antocyanin är den typ som innehåller blå, lila och mörkröda växtfärgämnen. Finns i bl.a. blåbär, björnbär, vindruvor, hallon, smultron och körsbär.  
  • Karotenoider som finns i frukt, bär och grönsaker som har färgen gult, orange och rött, så som granatäpple, morötter, röd paprika och apelsiner.
  • Lykopen är en karotenoid som innhåller röda växtämnen, t.ex. tomater och vattenmelon.  
  • Klorofyll finns i mörkgröna bladgrönsaker som t.ex. spenat, grönkål och broccoli. 

Solens strålar kan vara farliga men samtidigt väldigt bra för oss. Vi kan nämligen bilda D-vitamin i huden med hjälp av solens strålning. Det räcker att vistas 15-30 minuter i solen per dag för att täcka dagsbehovet under sommarhalvåret. Dock krävs det mer tid i solen för en person med mörkare hudfärg. D-vitamin får vi inte bara i oss med hjälp av solen utan finns också i fet fisk och ägg, även till viss del i kantareller och svamp samt mjölkprodukter, kokosfett och berikade mejerier och mjölkprodukter.

Så njut nu av sommaren och solen med måtta!

LETS GET FRUITIFIED!

 

 

Fruitify är fruktbudet för er, med våra vackra fruktfat så får ni ett bättre alternativ än fruktkorg. Frukt på jobbet som skyddar mot sol på semestern, känns väl inte helt fel?