Känner du till fruktfusk på jobbet?

Har ni frukt på din arbetsplats? Då skall du läsa vidare!

Prova att googla t.ex. fruktblufffuskfrukt eller ekofusk, så får du flera aktuella träffar. Fruktfusket är alltså utbrett och förstör för oss leverantörer, och dig som kund, eftersom vi sliter hårt för att du ska få god och bra frukt på jobbet.

Vi pratar inte om någon enskild rutten levererad frukt. Alla leverantörer kan råka ut för att en frukt bestämmer sig för att ruttna fort. Hederliga leverantörer lever dock upp till sitt rykte och tar sitt ansvar när något går fel. Nej, vi pratar om ruttna företag!

Det är ofta fråga om rent systematiskt fusk, bedrägeri och brott mot livsmedelslagen. Det har gått så långt att myndigheterna nu överväger att svartlista de som förstör vår bransch.

Till och med statsministern samt hela regeringskansliet har råkat ut för fruktfusket, varför de nu diskuterar att införa fängelse för matfusk.

 

Vad är då fuskfrukt?

Fusket med er frukt omfattar bland annat:

  • Ekofusk – Du beställer ekofrukt, men får vanlig frukt.
  • Giftfusk – Du beställer ekofrukt och får frukt, som innehåller bekämpningsmedel såsom boskalid, bifentrin, imazlil och en rad andra pesticider.
  • Viktfusk – Den totalvikt frukt du får är mindre än vad du har beställt och betalar för. 
  • Registreringsfusk – Leverantören anmäler inte anläggningarna till livsmedelskontrollen, så att de kan registreras som livsmedelsföretag. En förutsättning för att ett livsmedelsföretag ska kunna kontrolleras är att det är registrerat.
  • Certifieringsfusk – Leverantören bryter mot reglerna för ekologisk produktion genom att inte certifiera anläggningen eller samtliga anläggningar som hanterar ekologiskt frukt, vilket är ett krav för att få sälja frukten som ekologisk.
  • Datumfusk – Frukten har packats långt innan den levereras.
  • Kvalitetsfusk – Frukten håller inte den kvalitet du kan förvänta dig som kund. Leverantören köper helt enkelt in sämre kvalitet för att tjäna pengar. Notera att  även om ni får klass 1 frukt, så finns det STORA skillnader inom klass 1 frukt. Läs mer om skillnaderna inom klass 1 frukt.

Tänk på att du som beställare har ett ansvar att kontrollera att du verkligen får det du beställt och betalar för!

 

Se till att få bra frukt och inte dålig frukt på jobbet. Slipp fruktfusk, ekofusk, matfusk.

Så hur kan du kontrollera så att du inte råkar ut för fusk i jobbets fruktkorg?

Rena bedrägerier är ju inte lätt att skydda sig mot.

Till och med Livsmedelsverket, som är tillsynsmyndighet för fruktbranschen, tillhör ju de som lurats av fruktfusket.

Vi på Fruitify hjälper dig slippa råka ut för fruktbluffen!

 

Här får du 12 bra tips av oss på Fruitify hur du slipper fuskfrukt på jobbet:

 

1. Kontrollera Eko-Certifieringen

Skall du ha ekologisk frukt, så skall leverantören ha en ekologisk certifiering! Så slipper du fruktfusk – ekofusk

Väljer ni ekofrukt, då skall er leverantör inneha en certifiering för hantering av ekofrukt.

Hör om detta och be om en kopia på certifikatet. Dubbelkolla så att certifikatet gäller för den anläggningen som ligger i ert område.

Det finns fruktföretag som har ett certifikat på sin anläggning i Stockholmsregionen, men frukten som ni skall ha i t.ex. Malmö eller Borås, kommer ju inte packas och köras ifrån anläggningen i Stockholm, får ni frukt från en anläggning utan certifikat så råkar ni ut för fusk med er .

Det finns flera kontrollorgan i Sverige som kontrollerar att fruktleverantören följer reglerna och får sälja ekologisk frukt. De utfärdar också certifieringen. Det är bl.a. KIWA, Valiguard och SMAK. 

Läs gärna mer om ekologisk certifiering.

 

2. Be om referenser

Undvik fusk i frukten på jobbet. Be om några referenser. Så slipper du råka ut för fruktbluffen.

Det låter som en självklarhet, men ändå missar många företag detta.

Om ni skall ha frukt på jobbet, vare sig det är som fruktkorgfruktlåda eller fruktfat, be då leverantören om referenser som du kan kontakta.

Be om minst tre referenser och kontakta dem för att höra hur det fungerar. 

Är referenserna nöjda? Får de bra frukt? Får de bra service?

Många är glada att få hjälpa till och berätta för andra hur det fungerar hos dem. 

Och glöm inte mun till mun metoden. Fråga vänner och bekanta om de har frukt på jobbet och hur det fungerar.

 

3. Kolla frukten, som ni får levererad

Är frukten ekologisk? Våga undersöka, så du slipper fruktfusk – ekofusk!

Har ni beställt ekologisk frukt, kolla då så att den är ekologisk.

Ta foto på den frukt som inte är märkt och ser tveksam ut. Är det t.ex. ett äpple, maila då bilden till leverantören och fråga vilket sorts äpple det är.

Fråga om leverantören kan ta bild på t.ex. en låda med sådana äpplen, där du ser att de är ekologiska.

Våga vara frågvis och ställ frågor för att undvika fuskfrukt.

Vi som är seriösa har inga problem med att våra kunder vill vara säkra på detta. Vi är bara glada att kunderna bryr sig och gör det svårt för oseriösa leverantörer.

 

4. Väg frukten

Detta kan ni så klart inte hinna med varje vecka, men gör stickprover. Våga väga!

Det är inte ovanligt att det skiljer något i vikt, men det får inte vara så att det systematiskt är för lite i leveransen. Det skall även skilja så att ni ibland får för mycket. Annars är något fel.

Upptäcker ni att totalvikten systematisk är flera procent mindre än vad ni har beställt, ja då skall ni agera, för detta är så klart fusk som ni råkat ut för.

Det är också viktigt att fruktleverantören kalibrerar sina vågar, vilket skall göras av certifierade vågserviceföretag.

Be om intyg om kalibreringen och kontrollera att det är ett aktuellt intyg samt att det gäller rätt anläggning.

 

5. Köp frukten direkt från en fruktleverantör

Var noggranna med hur och från vem ni köper in frukten till er arbetsplats. Se till så att ni har kontrollen och undviker fuskfrukt.

Detta låter som en självklarhet, men med mellanhänder som ett städbolag eller Facility Management bolag, så försvårar du tjänsten både för er och er fruktleverantör.

Mellanhanden tar en del av priset ni betalar, och köper in en billigare lösning av fruktleverantören. Ni tappar helt enkelt kontrollen på vem som kommer att bli er fruktleverantör, och minskar era möjligheter att säkerställa att ni slipper råka ut för fusk i er fruktkorg.

När ni sedan kommunicerar om vad ni får, så gör ni det med fel part. Ni talar t.ex. med ert städbolag om den ekologiska frukten ni har fått. Städbolaget vet lika lite om frukten ni får, som vi fruktleverantörer vet angående rengöringsmedlen, som städbolaget använder hos er. Detta leder lätt till att missförstånd uppstår. I just detta fall så handlar det om kommunikationen, det behöver inte betyda att ni råkar ut för fusk eller någon sorts fruktbluff, bara att det är mer komplicerat.

Flera fruktleverantörer av fruktkorgar, fruktlådor, fruktfat, så kallad företagsfrukt, har valt att inte samarbeta med mellanhänder, för det gynnar varken slutkunden eller fruktleverantören.

Välj att handla direkt av specialisten och då menar vi fruktspecialisten. För mer om detta läs om att anlita en specialist som leverantör.

 

6. Köp av en lokal fruktleverantör

Undvik fusk i fruktkorgen på jobbet. välj en lokal fruktleverantör. Så har du koll på vem ni har och kan ha koll på att ni slipper fusk.

Detta är ju en självklarhet, men det är en hel del som sitter och bestämmer sig för att inhandla frukt centralt för samtliga sina kontor i Sverige.

Det låter kanske smidigt, men tro oss, det är allt annat än smidigt!

De låser upp sig på en leverantör och det betyder att de inte kan välja den bästa fruktleverantören på respektive ort. Det är bättre att meddela sina lokala kontor att det nu är okej att inhandla frukt på jobbet. Ni på huvudkontoret kan ge lokalkontoren ett riktpris på vad frukten borde kosta. På detta vis kan det lokala kontoret bestämma vilken av de lokala fruktföretagen, som de vill använda sig av. Om det sedan skulle visa sig att det inte är en bra lösning, så kan de lätt byta till en annan (Obs! Se punkt 7 nedan om avtalstid). På detta sättet minskar risken att ni råkar ut för en fuskande leverantör av frukt, så kallad fruktfusk.

Ni kan också kontakta oss på Fruitify för att få tips på vem av era lokala leverantörer som är att föredra.

Läs gärna mer om att välja lokala fruktleverantörer

 

7. Säg nej till avtalstid

Vad finns innanför skalet? Med avtalstid sitter du fast med matfusk – fruktfusk, ekofusk, ja den fusk med frukten som du eventuellt insett att ni råkat ut för.

Det är inte seriöst med avtalstider.

Handlar det om leverans av t.ex. fruktkorgar till ett kontor, så finns det ingen anledning att ha ett avtal med avtalstid.

Det är ju inte så att leverantören av fruktkorgar behöver investera en massa pengar för att komma med en fruktkorg till er.

Är det en seriös leverantör som vet att de levererar bra kvalitet, bra service, rätt mängd, rätt sorts frukt med mera, så behöver de inte binda upp kunden i långa avtalstider. Fuskande leverantörer av frukt har däremot en förkärlek till avtalstider. Så vill er leverantör låsa upp er i avtalstid, dra öronen åt dig, detta är ett varningstecken.

 

8. Googla er leverantör

Vad tycker andra om fruktleverantören. Har de fuskat? Har de bra kvalitet på frukten? Har de bra service?

Googlar du leverantörer? Gör det!

Ofta har andra kunder skrivit utlåtanden på nätet om leverantören och hur det har fungerat. Undersök vem ni har som springer i era lokaler. 

I dagens samhälle med sociala medier så kan du snabbt undersöka leverantören bland vänner och bekanta eller på forum och liknande.

Det finns även en massa hemsidor där du kan lämna och läsa utlåtande om affärer, företag och leverantörer, t.ex. http://www.reco.se eller http://www.trustpilot.se

När ni söker på dessa sidor, så skriv in “frukt” samt orten för fruktleverantörens kontor . Alternativt, kan du söka på företagsnamnet och orten.

 

9. Våga jämföra leverantörer

Jämför inte äpplen med päron! Upptäck fruktfusk i tid!

Visst, frukt kan ändra sig från dag till dag, så titta ner i er fruktkorg när ni får den.

Kolla så att frukten i regel håller bra kvalitet.

Ni betalar ju för en tjänst, och den skall fungera.

När packas till exempel frukten som ni får på måndagen? Ni tar säkert för givet att det är på söndagen eller tidigt på måndagsmorgon, men det finns fruktföretag som packar fruktkorgarna som skall ut på måndagen redan på fredagen. Låter det oroande? Vad sägs om att det även sker på torsdagen också?

Undersök detta! När börjar fruktleverantören packa fruktkorgarna!? Frukten kan som sagt ändra sig. Det är alltså viktigt att frukten kontrolleras av leverantören så sent som möjligt innan frukten levereras till er.

Detta handlar egentligen inte om fusk, utan mer om att ni får en sämre kvalitet för de packar frukten flera dagar innan. Vissa hade kanske velat klassa detta som fusk. Men att kalla detta för fruktfusk är kanske att ta i, däremot är det inte bra för er som kund. Och därför är det bra att ni har koll på detta så att er frukt håller den kvalitet som ni självklart skall ha.

 

10. Betala ett realistiskt pris

Billigast är inte samma sak som prisvärd. Var noggrann med valet av leverantör så minskar risken att ni får fuskfrukt.

Är priset långt under det pris andra leverantörer erbjuder? Låter det för bra för att vara sant?

Är t.ex. priset för ekologisk frukt, inklusive produktion och leverans under 23 kr per kg, så bör ni vara uppmärksamma och kontrollera vad det är ni verkligen får. Risken är nu stor att ni råkar ut för frukt som det fuskas med.

Du får det du betalar för! Så var medveten om att ifall du fokuserar endast på priset, så avstår du med största sannolikhet från andra saker, som t.ex. kvalitet, service, variation och i värsta fall seriositet.

 

11. Kontrollera RIP-Certifikatet

Har leverantören RIP-certifikat?

Be om en kopia på RIP-certifikatet. RIP står för riktlinjer inom hygien-, miljö- och kvalitetsarbete inom packerier. Notera att en ISO 9001 eller ISO 14001-certifiering inte är inriktade på det arbete, som vi fruktleverantörer gör, men det är däremot en RIP-certifiering.

RIP har tagits fram med syfte att lyfta fram relevanta delar av ISO 9000, ISO 14000 samt HACCP och att sammanställa dessa delar i en form som är anpassad efter de förutsättningar som vi fruktleverantörer arbetar efter. 

RIP-certifieringen har med flera kompletterande och viktiga punkter, som djupare säkerställer hygien, miljön och kvaliteten för fruktbranschen. 

Våra hygienkrav på Fruitify tillåter till exempel inte bruk av fruktkorgar, då det inte går att hålla dem helt rena från gammal frukt, mögelsporer samt annan smuts. Det är en av anledningarna till att vi använder fruktfat!

Fråga alltså efter RIP-certifikatet och kontrollera att det är aktuellt samt är för den anläggning som er frukt levereras ifrån.

 

12. Beställ en provleverans

Frukt på jobbet som det skall se ut!

ämför kvalitet, variation, service och upplägg.

Låt de olika leverantörerna lämna en provleverans till er.

Ha i åtanke att det kan vara så att företaget särbehandlar provleveransen och ger er en bättre lösning än vad ni får vid ett fast abonnemang.

Och självklart skall du kontrollera provleveransen ordentligt, så att vikten stämmer (viktfusk), att frukten är färsk (datumfusk),  frukten har hög kvalitet (kvalitetsfusk), fruktkorgen/fruktfatet/fruktlådan är ren (hygien inom frukt), leverans vid rätt tid, bananerna är märka (om de skall vara ekologiska – slipp ekofusk). Se att du åtminstone inte redan vid provleveransen råkar ut för fusk. 

Så var försiktig och teckna inte ett avtal med en lång avtalstid efter provleveransen (kom ihåg punkt 7).

 

Kontakta gärna oss på Fruitify för att kontrollera dessa 12 punkter, som visar varför vi kallar oss fruktspecialist.

 

Summa summarum – mer än bara priset

Det finns alltså företag som fuskar. Medierna har skrivit att de gör det för att tjäna pengar. De lurar helt enkelt kunderna.

Även om så är fallet, så har kunderna samtidigt valt leverantören för att de är den billigaste leverantören.

I många fall har det till och med handlat om statliga upphandlingar, där det handlar om att den billigaste vinner anbudet.

Vem lurar egentligen vem?

Förstå oss rätt, vi vill inte rättfärdiga de som fuskar med fruktkorgar och liknande på något sätt! Vi är glada att detta äntligen kommer fram. Förutom att drabba dig som kund, så förstör det branschen för oss fruktleverantörer, som vill leverera en bra produkt och tjänst till dig som kund. 

Den upphandlande parten är alltså delaktig i detta.

Du som kund bör ställa fler krav och framförallt på kvalitet, service och organisation. Du bör beakta alla delar, inte bara lägsta pris.

Priset måste få en mindre roll i upphandlingarna och skall-kraven måste lyftas fram med till exempel kvalitet, service, organisation och lokala produkter.

Samtidigt vill vi påpeka att det självklart kan finnas anledningar till att en leverantör kan lägga ett lägsta pris som inte beror på att man fuskar. Lägre inköpspriser, skarpare organisation, inga stora overhead-kostnader i form av t.ex. huvudkontor med personal, synergieffekter, strategibeslut och annat kan så klart göra att en leverantör har lägre pris än de andra.

Våga kräv kvalitet, service, seriositet därefter!

Fruitify är här för er!

 

Vi fruitifierar arbetsplatser. Hög kvalitet och service. Fruitify är en seriös leverantör som ni kan vara trygga med! Hos oss slipper ni fusk med frukten på jobbet!

 

Med Fruitify får ni frukt på jobbet som det skall vara. Vackert upplagt på fat. Fruktkorg är för oss förbjuden frukt! Här hjälper vi er att slippa fusk i er frukt på jobbet.

Share

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Go top